Μύθοι και πραγματικότητες για τη Φροντιστηριακή Εκπαίδευση*

Γράφει η Βάσω Λαλέ*

Τα φροντιστήρια αποτελούν ένα θεσμό που χρόνια τώρα συμπορεύεται πλάι στη δημόσια εκπαίδευση και όπως έχει τονίσει το 1973 ο πάντα επίκαιρος Ε Παπανούτσος «η δικαιοσύνη απαιτεί να αναγνωρίσουμε ότι τα φροντιστήρια όχι μόνο βοήθησαν και βοηθούν τα παιδιά μας να ανέβουν τις σκάλες του Πανεπιστημίου ,αλλά και το Πανεπιστήμιο το βοήθησαν αλλά και το βοηθούν να διατηρήσει σε κάποιο επίπεδο τις σπουδές του».

Την αναγκαιότητα στήριξης του μαθητή αναγνωρίζει άλλωστε και το ίδιο του Υπουργείο Παιδείας δημιουργώντας (όποτε οι οικονομικές του δυνατότητες το επιτρέπουν ) τμήματα Διδακτικής Στήριξης .

Είναι λοιπόν καιρός να διαχωρίσουμε τους Μύθους από την Πραγματικότητα και να βάλουμε τα πράγματα στη σωστή τους θέση .Ο ρόλος των φροντιστηρίων είναι διακριτός από εκείνον της δημόσιας εκπαίδευσης ,αλλά και επικουρικός ταυτόχρονα με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα σημαντικός .

Ο σημερινός μαθητής αλλά και η οικογένειά του συνειδητοποιεί ότι ο καλύτερα εκπαιδευμένος και περισσότερο καταρτισμένος πτυχιούχος θα έχει τις πιθανότητες με το μέρος του να διαμορφώσει τις προοπτικές του. Αυτός είναι και ο λόγος που ζητά τη συνδρομή των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, και επενδύει σε κόπο και χρόνο .Απέναντι σε αυτό το μαθητή ,τα φροντιστήρια αναλαμβάνουμε την ευθύνη . Δεν ερχόμαστε να υποκαταστήσουμε το σχολείο αλλά να συμπληρώσουμε να μεγεθύνουμε και να εμβαθύνουμε τη σχολική γνώση ,με άσκηση ,έλεγχο και μεθοδολογία .

Η βελτίωση των επιδόσεων του δημόσιου σχολείου ανεβάζει ακόμη περισσότερο το επίπεδο απόδοσης του φροντιστηρίου.

Ας προσπαθήσουμε να δούμε την αλήθεια πίσω από μύθους-στερεότυπα που ακόμη υπάρχουν ως προς τις φροντιστηριακές δομές .

1ο Το φροντιστήριο ως θεσμός υποκαθιστά το σχολείο

Το φροντιστήριο ως θεσμός λειτουργεί παράλληλα διακριτά και συμπληρωματικά .Δεν είχε και δεν έχει σκοπό να υποκαταστήσει το σχολείο

2ο Κάθε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στοχεύει στην απάλειψη του φροντιστηρίου

Καμία επαγγελματική δραστηριότητα –τουλάχιστον αυτό λέει η πείρα-δεν καταργείται από κάποια μεταρρύθμιση .Μόνο οι ανάγκες της κοινωνίας μπορούν να θέσουν στο περιθώριο μια επαγγελματική ομάδα.Η εκπαίδευση όμως εξακολουθεί να είναι μια αναγκαιότητα ,οπότε η όποιας μορφής προσφορά θα είναι κοινωνικά αποδεκτή.

3ο Ελληνική πρωτοτυπία

Το φροντιστήριο αποτελεί μια παγκόσμια πραγματικότητα .Απλά η λέξη Φροντιστήριο είναι η απόδοσή του στην ελληνική γλώσσα ,μια λέξη που φανερώνει την φροντίδα και τη βοήθεια που θέλουμε να προσφέρουμε στους μαθητες μας που προσπαθούν.

Για του λόγου το αληθές ας δούμε τα ονόματα με τα οποία είναι γνωστά τα φροντιστήρια σε άλλες χώρες .

Nachhilfe στη Γερμανία ,Soutien Scholaire στη Γαλλία ,Preparazione Universitaria στην Ιταλία Explicacoes στην Πορτογαλία,Grind Schools στην Ιρλανδία , Grammers και Tutor Agencies στη Μ. Βρετανία,Juku και Yobico στην Ιαπωνία .Hagwon στην Κορέα, Buxiban στην Κίνα ,Tutorial Schools στο Χόνγκ Κόνγκ, Cursiho Prevestibular στη Βραζιλία ,Dershaneστην Τουρκία ,Preuniversitario σε όλη τη Λατινική Αμερική ,Finishing Schoolsστην Ινδία ,Lerning Centers στις ΗΠΑ ,τον Καναδά, την Αυστραλία και τη Ν.Ζηλανδία .

4ο Σύγχρονο Φαινόμενο

Το Φροντιστήριο στην Ελλάδα έχει μια μεγάλη πορεία ζωής ,πάνω από εκατό χρόνια .

5ο Αναγκαίο κακό

Η επιλογή της προσέλευσης είναι εθελοντική άρα μόνο ως κακό δεν μπορει να θεωρηθεί ! Για λόγους εντυπωσιασμού (μερικές φορές και σκοπιμότητας ) στα Μ.Μ.Ε έντυπα και ηλεκτρονικά ακούγονται τέτοιοι χαρακτηρισμοί από άτομα που και τα ίδια έχουν πάει φροντιστήριο αλλά και τα παιδιά τους στέλνουν !!

6ο Το καλό σχολείο καταργεί την ανάγκη του φροντιστηρίου

Όπως έχει αναφερθεί και πιο πάνω αυτές οι δυο δομές εκπαίδευσης δεν δρουν (ή δεν πρέπει να δρουν, για το συμφέρον του μαθητή) ανταγωνιστικά αλλά παράλληλα και συμπληρωματικά .

7ο Οικονομική αφαίμαξη της ελληνικής οικογένειας

Είναι άξιο απορίας γιατί θεωρούν κάποιοι πως το φροντιστήριο αποτελεί το κύριο έξοδο της οικογένειας ,παραβλέποντας τις πολλές άλλες δραστηριότητες στις οποίες επιδίδονται από τις μικρές κιόλας ηλικίες οι μαθητές (χορός ,μπαλέτο ,πολεμικές τέχνες ,ξένες γλώσσες ,υπολογιστές ,σπορ ). Άλλωστε το οικονομικό κόστος πρέπει να σταθμίζεται και με το προσδοκώμενο όφελος .

Κατανοώντας όμως την οικονομική δυσπραγία της εποχής μας είναι πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας μας (ΟΕΦΕ) εδώ και αρκετά χρόνια για χρήση κουπονιών εκπαίδευσης (χρηματοδότηση των μαθητών για φροντιστηριακή εκπαίδευση )

Η παιδεία είναι αγαθό και προτεραιότητα στη ζωή των ανθρώπων σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης και η εκπαίδευση είναι ο κύριος παράγοντας για την προσωπική ανάπτυξη και ευημερία, τα φροντιστήρια όπως και τα ονομάζουν θα αποτελούν έναν πολύτιμο σύμμαχο των ανθρώπων στην προσπάθεια για την πραγματοποίηση των στόχων τους .

*Η Βάσω Λαλέ είναι Ταμίας της Ένωσης Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Ν. Λάρισας και Αντιπρόσωπος Ν. Λάρισας στην ΟΕΦΕ