Γιάννης Βαφειαδάκης: «Δεν μπορείς να κοιτάξεις στο μέλλον, όταν κοιτάς στο παρελθόν»

Αποκλειστική συνέντευξη του Προέδρου της ΟΕΦΕ, Γιάννη Βαφειαδάκη, στο schooltime.gr

Ο Γιάννης Βαφειαδάκης είναι από το 2014 Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας και πριν Πρόεδρος του Συλλόγου της Αθήνας. Έχοντας τη δική του διαδρομή, άνθρωπος με πολύχρονη εκπαιδευτική εμπειρία, γνώστης των αναγκών της Παιδείας, μας μιλάει για όλα. Για τις προκλήσεις του μέλλοντος, για τα προβλήματα των Φροντιστηρίων και τις παρεμβάσεις της ΟΕΦΕ, για τα σχέδιά του.

– Κύριε Βαφειαδάκη, συμπληρώσατε ήδη τέσσερα χρόνια στην Προεδρία της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας. Ποιοι ήταν οι στόχοι σας αυτά τα χρόνια για τον ρόλο της ΟΕΦΕ;

Σ΄ αυτά τα χρόνια εργαστήκαμε σκληρά για να κάνουμε την Ομοσπονδία μας πιο μαζική και ανοικτή, πιο δυναμική και παρεμβατική, πιο χρήσιμη για τους χιλιάδες φροντιστές σ΄ όλη την Ελλάδα. Πορευτήκαμε πάντα πιστεύοντας ότι το μεγάλο όπλο μας είναι η ενότητα του κλάδου μας και η δραστηριοποίησή του, η ανάδειξη του ρόλου της ΟΕΦΕ ως φορέα διεκδίκησης λύσεων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Φροντιστήρια, αλλά και ως φορέα σύγχρονων απόψεων για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του Εκπαιδευτικού Συστήματος στην πατρίδα μας.

Γι’ αυτό και καταφέραμε πολλά, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση του ΦΠΑ που αποφεύχθηκε η επιβολή του, ενώ κατοχυρώσαμε την ΟΕΦΕ σαν κεντρικού ρόλου Οργάνωση. Αναφέρω ενδεικτικά τις παρεμβάσεις μας προς το Υπουργείο Παιδείας, τις προτάσεις που καταθέσαμε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, αλλά και τη συνάντησή μας με αντιπροσωπεία του ΟΟΣΑ όπου ανταλλάξαμε απόψεις για την αναβάθμιση του Εκπαιδευτικού Συστήματος στην πατρίδα μας.

Ταυτόχρονα, αναβαθμίσαμε τον θεσμό των Σεμιναρίων Διδακτικής, προετοιμάζουμε την πλατφόρμα oefe on cloud που θα δώσει τη δυνατότητα σε κάθε φροντιστήριο και μαθητή να αξιολογείται και να αυτοαξιολογείται, ενώ στα χρόνια της κρίσης πήραμε πρωτοβουλίες κοινωνικής ευαισθησίας , όπως αυτή της παροχής χιλιάδων υποτροφιών σε συνεργασία με τον ΣΚΑΙ και το ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ.

– Τα χρόνια αυτά ήταν και χρόνια μιας σκληρής οικονομικής κρίσης που μαστίζει την ελληνική κοινωνία. Τι προβλήματα αντιμετώπισε ο κλάδος σας;

Ζήσαμε και ζούμε την κρίση καθημερινά, και ως επαγγελματίες που αντιμετωπίζουν την υπερφορολόγηση, αλλά και την αδυναμία του μέσου ελληνικού νοικοκυριού να ανταποκριθεί στις ανάγκες του. Δώσαμε και δίνουμε καθημερινά μάχη να σταθούμε στα πόδια μας. Φροντιστήρια έκλεισαν, άλλα δίνουν κυριολεκτικά μάχη επιβίωσης.

Σαν να μην έφταναν αυτά, συναντάμε ένα διαδεδομένο αθέμιτο ανταγωνισμό από όσους με μαύρα κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα, ανάμεσά τους και δημόσιοι λειτουργοί. Όλα αυτά σε καθεστώς απουσίας ελέγχων και ατιμωρησίας στην οποία πρέπει να βάλουμε τέλος.

Επιτρέψτε μου σ’ αυτό το σημείο να επαναφέρω μια πρόταση της ΟΕΦΕ. Πρέπει να απασχολήσει την Πολιτεία ότι τα οξυμένα οικονομικά, κοινωνικά προβλήματα δημιουργούν αντικειμενικά προβλήματα κοινωνικού αποκλεισμού, αποφοίτων μειωμένων προσόντων σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά. Τα προβλήματα είναι πιο έντονα στα παιδιά των πιο λαϊκών οικογενειών με μεγάλα ποσοστά ανεργίας και φτώχειας. Γι’ αυτό προτείνουμε την καθιέρωση Κουπονιού Εκπαίδευσης για την στήριξη από τα Φροντιστήρια παιδιών που δεν μπορούν να έχουν μια πρόσθετη στήριξη λόγω οικονομικών προβλημάτων.

– Η ΟΕΦΕ έχει προβάλει κατ’ επανάληψη το θέμα της λειτουργίας των Φροντιστηρίων και τις Κυριακές. Τι ισχύει σήμερα;

Λυπάμαι που θα το πω, αλλά νιώθω ότι δίνουμε μάχη για το αυτονόητο και ιδεοληψίες εμποδίζουν την επίλυση θεμάτων. Για παράδειγμα, πράγματι απαγορεύεται η λειτουργία των Φροντιστηρίων τις Κυριακές ακόμα και για να διοργανώσουν διαγωνίσματα ή να καλέσουν γονείς για μια ενημέρωση. Ποιο σοβαρό επιχείρημα μπορεί να εμποδίσει την επίλυση του θέματος από χθες; Πιστεύω, ότι είναι ένα πρόβλημα που θα έπρεπε να έχει λυθεί από χθες.

Δεν είναι όμως μόνο το θέμα των Κυριακών. Έχει γεμίσει η χώρα Οικοδιδασκαλεία. Χρειάζεται κατάργηση κάθε άδειας Οικοδιδασκαλίας. Ζητάμε αντιμετώπιση της εκπαιδευτικής παραοικονομίας στον χώρο των ιδιαιτέρων μαθημάτων από επίορκους εκπαιδευτικούς του κρατικού σχολείου ή από παράνομους ιδιώτες, όπως ανέφερα και πριν. Να χαρακτηριστούν ως Οικοδιδάσκαλοι όσοι παραδίδουν κατ’ οίκον μαθήματα και όχι όσοι στεγάζονται σε επαγγελματικό χώρο και διδάσκουν σε επαγγελματικό χώρο και διδάσκουν σε ομάδες μαθητών διαφημίζοντας ταυτόχρονα την Επιχείρησή τους. Αυτοί πρέπει να εκδίδουν άδεια Φροντιστηρίου. Να αδειοδοτηθούν όλοι οι οικοδιδάσκαλοι από τον ΕΟΠΠΕΠ και να δημιουργηθεί Δημόσιο Μητρώο, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους γονείς να ελέγχουν ποιοι είναι αδειοδοτημένοι και ποιο είναι το γνωστικό αντικείμενό τους.

Ζητάμε την καθιέρωση της δυνατότητας επέκτασης των αδειών των Φροντιστηρίων και για την Υποστηρικτική Διδασκαλία μαθητών Δημοτικού. Είναι η μόνη θεσμικά και εκπαιδευτικά ορθή λύση που μπορεί να βάλει ένα τέλος σ’ όλη την κατάσταση που κυριαρχεί σήμερα κα χαρακτηρίζεται από ανομία, έλλειψη κάθε ελέγχου, φοροδιαφυγή. Αυτή τη θέση την δέχονται πια άνθρωποι από όλο το πολιτικό φάσμα. Ποιες δυνάμεις άραγε εμποδίζουν την ηγεσία του Υπουργείου να προωθήσει γενναίες πρωτοβουλίες, οφθαλμοφανώς δίκαιες λύσεις; Πρόκειται για θέματα που έπρεπε ήδη να έχουν λυθεί κι όμως δεν έχουν λυθεί.

Και υπάρχουν κι άλλα…
“Πρέπει να μπει επιτέλους τέλος στην ατιμωρησία ιδιωτών καθηγητών και επίορκων δημόσιων λειτουργών που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα”

– Με συνεχή υπομνήματά σας ζητάτε να υπάρχει μια αντιγραφειοκρατική αντίληψη και απλοποίηση των αδειών των Φροντιστηρίων. Θα ήθελα να είστε πιο σαφής. Τι ακριβώς εννοείτε; Μήπως χαλάρωση των κανόνων για διευκόλυνσή σας;

Ασφαλώς και δεν θέλουμε να αποφύγουμε τίποτα. Χρειάζεται απλοποίηση όσο γίνεται περισσότερο των υπαρχουσών διαδικασιών για τις αδειοδοτήσεις των αδειών των Φροντιστηρίων. Για παράδειγμα, τι λογική έχει να γίνεται ανανέωση της άδειας κάθε δυο χρόνια; Σε ποιον άλλο κλάδο γίνεται αυτό; Εμείς ζητάμε να γίνεται ανανέωση κάθε πέντε χρόνια.

Η αποφυγή γραφειοκρατικών διαδικασιών για την συγκέντρωση επικαλυπτόμενων ουσιαστικά στοιχείων μπορεί πια να γίνει από την πρόοδο της Τεχνολογίας και μόνο. Για παράδειγμα, η Φορολογική και Ασφαλιστική Ενημερότητα μπορεί να παίρνεται κατευθείαν από την Εφορία και το Ταμείο. Επίσης και στην πλατφόρμα που δραστηριοποιείται από το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου μια σειρά στοιχεία που ζητούνται υπάρχουν στο ΕΡΓΑΝΗ και δεν υπάρχει λόγος νέας συγκέντρωσης. Νομίζω ότι πρόκειται πια για απλές υποθέσεις .

Όχι μόνο δεν ζητάμε «διευκολύνσεις», αλλά είμαστε εμείς που ζητάμε σαφή μέτρα και αυστηρές ποινές κατά όσων παραβιάζουν τους κανόνες ανταγωνισμού Χρειάζεται άμεση επικαιροποίηση του Αρχείου του ΕΟΠΠΕΠ και στη βάση αυτού να υπάρχει δραστική αντιμετώπιση όσων ασκούν επαγγελματική δραστηριότητα χωρίς να είναι καταγεγραμμένοι στο Αρχείο. Να είναι σαφής η ημερομηνία λήξης των αδειών Φροντιστηρίων. Είναι αναγκαία η αυστηροποίηση των ποινών και σαφής διαδικασία ελέγχων για την αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος ανταγωνισμού που πρέπει να αντιμετωπιστεί δραστικά. Έχουμε καταθέσει αυτές τις προτάσεις ήδη.

– Το Υπουργείο Παιδείας μιλάει για κατάργηση των Εισαγωγικών Εξετάσεων για ΑΕΙ και ΤΕΙ. Ποια η άποψη της ΟΕΦΕ για το νέο εξεταστικό, για το Σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ;

Καταρχάς θα πρέπει να σημειώσουμε ότι κατά καιρούς ακούγονται διάφορα για το Εξεταστικό, που λίγο αργότερα αναιρούνται. Αυτό τροφοδοτεί μια ασάφεια που δεν βοηθάει τους μαθητές και τις οικογένειές τους. Από πέρυσι μέχρι φέτος, έχουμε ακούσει τις πιο διαφορετικές εκδοχές από το Υπουργείο.

Εμείς πιστεύουμε, ότι υπάρχει ανάγκη ο υποψήφιος να αξιολογείται περισσότερες φορές με εξετάσεις εθνικού επιπέδου απ΄ ό,τι στο ισχύον σύστημα κατά την διάρκεια της φοίτησής του στο Λύκειο. Η εμπειρία έχει δείξει ότι αν ένας μαθητής αξιολογείται πολλές φορές μειώνεται η αξία της κάθε μίας, το σύστημα γίνεται δικαιότερο, ενώ μειώνεται και το άγχος του υποψηφίου. Για κανένα λόγο δεν πρέπει να προσμετρώνται οι προφορικοί βαθμοί στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μιας και υπάρχουν κίνδυνοι διαπλοκής καθηγητών- μαθητών.

Ξέρετε κάτι; Η ίδια φιλοσοφία θα πρέπει να διαπνέει όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και όχι μόνο τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Σ’ όλες τις βαθμίδες χρειάζεται συνεχής αξιολόγηση μέσα από τεστ. Γι’ αυτό και εμείς μεθοδεύουμε πιο συστηματικά τη διαδικτυακή πλατφόρμα που ανάφερα προηγουμένως.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό το θέμα.

– Τι εννοείτε; Σε τι αναφέρεστε;

Αναφέρομαι στην ανάγκη να τα δούμε όλα από την αρχή και να διαμορφώσουμε ένα συνολικό σύστημα εκπαίδευσης που να ανταποκρίνεται στην νέα εποχή, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και του ψηφιακού- τεχνολογικού άλματος, της διαρθρωτικής οικονομικής κρίσης και των μεγάλων μεταναστευτικών ροών. Ζούμε ήδη στην εποχή της Τέταρτης Βιομηχανικής επανάστασης που θα αλλάξει συγκλονιστικά τα πάντα στην ζωή μας, που θα επιφέρει τεράστιες αλλαγές στο τι σημαίνει προσόντα, δεξιότητες, πρόσβαση στην εργασία για τους σημερινούς μαθητές. Αυτά πρέπει να δούμε ως κοινωνία, ώστε να αντιστοιχηθεί το σχολείο στις πραγματικές ανάγκες που δημιουργούνται. Εμείς εδώ, μοιάζουμε να διακατεχόμαστε από ένα ιδιόμορφο αυτισμό. Μιλάμε για το μέλλον με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν. Το μέλλον ήδη ξεκίνησε και ο δημόσιος διάλογος είναι τόσο πίσω, μα τόσο πίσω.

Ως ΟΕΦΕ σε ένα συνεχή διάλογο τόσο εσωτερικό, όσο και με την κοινωνία ώστε να δούμε και πώς θα προωθηθούν πιο συλλογικά και αποτελεσματικά τα προβλήματα του κλάδου, αλλά και πώς θα κοιτάξουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος, προκλήσεις για τη χώρα, την Παιδεία, το Φροντιστήριο του παρόντος και του μέλλοντος ως συστατικού στοιχείου του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτά τα συζητάμε, τα διερευνούμε συνεχώς. Θα τα συζητήσουμε και στο Συνέδριό μας στις 30-6, 1-7 στη Θεσσαλονίκη και θα εμβαθύνουμε χρησιμοποιώντας απαραίτητα επιστημονικά εργαλεία.