Η γενιά που αναγκάζει τους εργοδότες να προσαρμοστούν.

Eίναι η γενιά που κανακεύουν όλοι οι μαρκετίστες και στοχεύουν οι διαφημιστές, η μεγαλύτερη αριθμητικά στον κόσμο. Η γενιά που καταναλώνει ό,τι καινούργιο, φτιάχνει startups, αγαπάει την τεχνολογία. Είναι η γενιά του ιδρυτή του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ, του Κωνσταντίνου Δασκαλάκη του ΜΙΤ, του Γιάννη Αντετοκούνμπο. Ταυτόχρονα, είναι η γενιά που στην Ελλάδα της κρίσης έχει βασανιστεί πολύ, σημειώνει τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας (45%), δουλεύει part time και πληρώνεται μισούς μισθούς, ζει στο σπίτι των γονιών, καθώς δυσκολεύεται να συντηρήσει το δικό της, δεν αντέχει να αγοράσει αυτοκίνητο.

Αφιερωμένη στη γενιά Υ ή Millennials, σε όσους δηλαδή έχουν γεννηθεί μεταξύ 1980-2000, είναι για τέταρτη συνεχή χρονιά η έρευνα του kariera.gr σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (με επιστημονικά υπεύθυνες τις επίκουρες καθηγήτριες Ειρήνη Νικάνδρου και Λήδα Παναγιωτοπούλου). Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που αναζητάει η γενιά αυτή από την εργασία και την καριέρα της, πώς βιώνει την κρίση, πώς αμείβεται, πώς βλέπει το μέλλον, πώς προγραμματίζει τη ζωή της σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν το χρονικό διάστημα Αυγούστου – Οκτωβρίου 2017, με χρήση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου, σχεδόν 3.000 νέοι ηλικίας 18-37 ετών, απ’ όλη την Ελλάδα, γυναίκες (70%) και άνδρες (30%), από την Αθήνα (46%), την περιφέρεια (52%) και το εξωτερικό (2%).

Ας ξεκινήσουμε όμως από το αν υπάρχει κάποιο νέο σημαντικό στοιχείο που δεν έδειξαν οι έρευνες των προηγούμενων ετών. «Το 90% απαντά ότι η κρίση τους έχει ισχυροποιήσει στο να βρίσκουν λύσεις, ενώ ένα 75,5% εμφανίζει αισιοδοξία ότι λύσεις μπορούν να βρεθούν σε κάθε πρόβλημα. Αντιθέτως, ένα 22% πιστεύει ότι δεν υπάρχει ενδεχόμενο άμεσης βελτίωσης της κατάστασης», μας απαντάει η Φωτεινή Γαϊτανλή, Marketing Technology manager στο kariera.gr. «Πρόκειται για κάτι που δεν είχαμε δει στο παρελθόν και είναι εξαιρετικά σημαντικό να σταθούμε σε αυτό το 90% διότι φανερώνει μια συνειδητοποίηση για τους millennials, που ας μην ξεχνάμε ότι η ενηλικίωσή τους ουσιαστικά συνέπεσε με την κρίση. Τα προηγούμενα χρόνια ήταν ακόμη πολύ νωπά όσα επέφερε η κρίση. Τώρα όμως έχουν “χωνέψει” την κατάσταση. Είναι μια σκέψη που φαίνεται πως έχει ωριμάσει από μια γενιά που ζορίστηκε πολύ. Σκεφτείτε ότι θα αλλάξει κατά μέσο όρο οκτώ εργοδότες στη ζωή της, τη στιγμή που οι γονείς των παιδιών αυτών μπορεί να είχαν σε όλη τους τη ζωή έναν ή δύο εργοδότες».

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα εργασιακά γούστα της γενιάς Υ. Ως τον πιο δημοφιλή κλάδο εργασίας, το 1/3 των millennials επιλέγει την Πληροφορική. Ακολουθούν με σειρά προτίμησης οι κλάδοι: Αλλη Βιομηχανία, Υπηρεσίες, Τουρισμός, Τράπεζες, Εκπαίδευση, Ενέργεια – Μεταφορές, Ναυτιλία, Λιανικό Εμπόριο, Βαριά Βιομηχανία, Κατασκευές και στην τελευταία θέση είναι ο Αγροτικός Τομέας. «Κι εδώ υπάρχει κάτι αξιοσημείωτο, καθώς παρατηρείται μεγάλη στροφή στον κλάδο της Πληροφορικής, ο οποίος, με βάση τις διεθνείς έρευνες θα έχει γύρω στις 850.000 νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2020. Είναι δηλαδή ο νούμερο 1 κλάδος αυτή τη στιγμή αν κάποιος θέλει να βρει δουλειά στο μέλλον», εξηγεί η κ. Γαϊτανλή και συμπληρώνει ότι «αυτή τη χρονιά, επίσης, περισσότεροι λένε ότι θέλουν να εργαστούν σε ελληνικές εταιρείες και ταυτόχρονα 50% λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι δηλώνουν πρόθυμοι να δουλέψουν στο εξωτερικό. Πρόκειται για σημαντική μείωση». Επίσης, πρέπει να σταθεί κανείς στο γεγονός ότι «οι ίδιες οι εταιρείες πάνε εκεί που πάνε οι νέοι. Η γενιά Υ είναι η πρώτη που αναγκάζει τους εργοδότες να προσαρμοστούν για να την προσεγγίσουν».

Αναλυτική παρουσίαση της έρευνας θα γίνει αύριο Τετάρτη στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 6.30 μ.μ.

Μια ματιά στα «θέλω» της γενιάς Υ

• Το 66% θέλει να εργαστεί στον ιδιωτικό τομέα, το 12% στο Δημόσιο, το 10% προτιμάει την αυτοαπασχόληση, ενώ 6% παίρνει η απασχόληση στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στις ΜΚΟ. Ταυτόχρονα, το 77% στοχεύει στο να εργαστεί σε ελληνική εταιρεία.

• Οι τρεις πιο σημαντικοί παράγοντες για την επιλογή εργοδότη είναι το πακέτο αμοιβών, οι ευκαιρίες ανάπτυξης και το εργασιακό περιβάλλον. Οι τρεις λιγότερο σημαντικοί είναι η καινοτομία, η φήμη του προϊόντος και η κοινωνική/περιβαλλοντική ευαισθησία της εταιρείας. Η εργασία σ’ ένα σταθερό περιβάλλον και ο ισορροπημένος τρόπος ζωής είναι οι δύο άξονες στους οποίους δίνουν μεγαλύτερη σημασία. Επίσης, ένας millennial θα αποχωρούσε από τη δουλειά του, κυρίως, σε περίπτωση μη τήρησης υποσχέσεων, έλλειψης δικαιοσύνης και κακών εργασιακών συνθηκών.

• Το 65% των ερωτηθέντων εργάζεται αυτή την περίοδο. Μεγαλύτερα ποσοστά απασχόλησης φαίνεται να έχουν όσοι σπουδάζουν ή σπούδασαν τέχνες, και μικρότερα ποσοστά όσοι έχουν να κάνουν με μηχανική/μηχανολογία και ιατροφαρμακευτική/βιολογία.

• Το 64% λαμβάνει μισθό μέχρι 850 ευρώ τον μήνα, με το 31% να φτάνει οριακά στα 500. Πιο υψηλόμισθο (από 1.200 ευρώ και πάνω) είναι μόλις το 14%.

• Ο μέσος όρος επιθυμητού μισθού για τους millennials είναι 984 ευρώ για τον ιδιωτικό τομέα, και 965 για τον δημόσιο. Οι επιθυμητές απολαβές σε περίπτωση προσωπικής επιχείρησης είναι 2.133 ευρώ.

• Στις υποχωρήσεις που μπορούν να κάνουν προς την εταιρεία τους, πιο πρόθυμοι είναι να αναλάβουν επιπλέον ευθύνες και λιγότερο πρόθυμοι να δεχθούν μείωση μισθού.

• Από την κρίση, το 63% βλέπει να επηρεάζεται αρνητικά η οπτική καριέρας, ενώ το 59,5% βλέπει δυσκολία και στην ανάπτυξη καριέρας. Επιπτώσεις φαίνονται και στην προσωπική ζωή των ερωτηθέντων κατά 52%.

http://www.kathimerini.gr